Novaya Gazeta was funded by the Netherlands

During the year, the downed Malaysian Boeing was mentioned in more than 100 publications of Novaya Gazeta; the majority of publications were of an anti-Russian character.
Origin source
The authorities of the Netherlands may have a significant influence on the editorial policy of "Novaya Gazeta". How do I find "News", in 2012, "Novaya Gazeta", along with the online edition of the "Caucasian Knot" received direct state support from the Netherlands government. This is evidenced by the report, posted on the official website of the Dutch government. In the edition of the Guide acknowledged receipt of material assistance. In addition, the main founder of "Novaya Gazeta" is JSC "Research & Technology Corporation" ( "RST.F", liquidated in 2014), owned by the Dutch company's Research and Technology Corporation (RTC) NV. According to SPARK data base, "RST.F" owned JSC "New daily newspaper" at least until 2006. Experts do not rule out that indirect financing of Russian media continues, including for the promotion of its position on the most pressing issues.

Secret Dutch offshore

The founders of CJSC "New daily newspaper" are "RST.F" (66%), as well as JSC "Investgarant" (18%; established "Kontraktpromeksportom"which is eliminated at the end of 2014), the importer with the characteristic name of CJSC "Amster trade 2" (12% of activity is not operating now, contact the company failed) and the ex-Soviet President Mikhail Gorbachev (4%); Gorbachev calls not answered.

Actually Research and Technology Corporation (RTC) NV registered in 1994 in the Dutch Caribbean offshore Curacao, and, according to the Corporate Registry of Curacao, the company is currently also eliminated. Interestingly, the "RST.F" likdirovano in August 2014, just a couple of weeks before entering the State Duma of the bill with amendments to the law on mass media, in which foreign companies are not entitled to own more than 20% in the Russian media. The law was signed in October, 2014. It is possible that in this way the owners have tried to hide the publication Western Publishing financing.

To find out the current shareholders of "New daily newspaper" failed, company law allows the Company not to disclose their owners. Nevertheless, this is a legal entity acting, and it is the sole founder of the NGO "Editorial and Publishing House & laquo; Novaya Gazeta "- this organization, in particular, registered the domain, it appears in the output of the paper version of the newspaper.

According to "News" chief editor of "Novaya Gazeta" Dmitry Muratov, the newspaper shareholder structure now looks as follows: JSC "New daily newspaper" owns 76% of its shares, 10% - Mikhail Gorbachev, and 14% - from businessman Alexander Lebedev.

The Dutch influence is also confirmed by a report published on the website of the Netherlands Government ( 2012 / door-de-nederlandse-ambassade-gesteunde-projecten-in-moskou-in-2012.pdf), the Netherlands embassy in Moscow is actively supporting Russian media and their projects - help mailing list is the "Novaya Gazeta", also received assistance online edition of the "Caucasian knot" and others.

Chief editor of the "Caucasian Knot" Grigory Shvedov confirmed "News" that the publication has received money from the Ministry of Foreign Affairs of the Netherlands.

- Money received for institutional support. For it does not editorial policyliyalo - Shvedov said.

Chief editor of "Novaya Gazeta" Dmitry Muratov told the "News" that the money received from the Netherlands went on to develop a new site.

- We have applied for, as they have publicly stated that they are willing to support the renovation and development of new sites. We received a grant and officially reported for its execution. We changed the site was launched a multimedia project. We have our own studio, a lecture and stories that are updated almost every day - said Muratov. - On the editorial policy is not influenced. What editorial policy may be we have with the Dutch?

One hundred notes of Boeing

Policy paper is a definite and one can say for sure.

In 2014, the "Novaya Gazeta" published an apology in Dutch for "pro-Russian terrorists downed Malaysian Boeing». The editorial "New" with the title "Forgive us, the Netherlands" (Dutch and Russian) was also replicated exactly on the site of the largest Dutch daily newspaper De Telegraaf. On the cover was postedotografiya depicting the funeral procession of cars.

According to "Medialogia" for the year (July 2014 - July 2015) Malaysian Boeing was mentioned in more than 100 publications of "Novaya Gazeta". Most reports were in July 2014 (25 texts), and a year later, on the anniversary of the tragedy - 19 publications.

Among the titles of main publications frequently encountered are those in which the responsibility for what happened directly passed on to Russia. For example, "Premier of Australia Boeing blamed the drop on Russia", "The Netherlands - mourning in Europe - blame Russia", "Washington accuses Vladimir Putin of Boeing crash over Ukraine", etc. Rarely, but there are neutral headlines - "Levada-Center: 80% of Russians really believe that Boeing shot down the Ukrainians."

The materials of the "Novaya Gazeta", which also became acquainted "News", the editors have repeatedly referred to the Dutch newspaper De Telegraaf: «The investigation is going to be difficult, because the disaster, which killed three hundred lives from the first minute was" embedded "in Ukraine -Russian propaganda inynu. It is difficult to establish the truth, when the facts are distorted and rumors are presented as facts. Following the media propaganda war supported by the first persons of Ukraine and Russia, to endure verdicts before the independent international investigation. "

Also provides a compilation of the publications of other international publications, in which loss of life as a result of the collapse of the airliner blamed Russia. For example, in the article "The international press - about the crash Malaysian Boeing in the Donetsk region" with reference to the Polish newspaper said that "298 dead air passengers are victims of a reckless and cynical policies of Putin." The position of the French media author of the publication journalist Alexander Chursin expressed in the words of the publication Libération - «almost 300 people were killed for the sake of the ambitious ideas of the Russian president."

Recall, July 17, 2014 near the Donetsk fell passenger Boeing 777 Malaysian Airlines, flying from Amsterdam to Kuala Lumpur. The tragedy claimed the lives of 298 people, including 192 citizens of the Netherlands. The investigation of the crash Malaysian Boeing engaged in two groups: the Dutch Safety Board findsreasons for the collapse of Boeing, and the Dutch prosecutor's office conducts criminal investigations to find those responsible for the tragedy. The final report on the collapse of the Malaysian Boeing in the territory of the DNI will publish October 13, 2015.

In 2002 it became known about getting "Novaya Gazeta" of money from the fund of George Soros, famous for popularizing American values ​​- then the publication confirmed this fact. In the future, "Novaya Gazeta" not only has the support of foreign fund, but also regularly were given various awards. So, in 2010, chief editor edition of Queen Beatrix of the Netherlands presented the "Medal of Freedom" Franklin Roosevelt Foundation.

- "Novaya Gazeta" a long time looking for sponsors and the fact that she found them abroad, it is not surprising - said in a conversation with "Izvestia" political scientist Alexander Shatila. - In principle, the fact that a number of Russian media outlets sponsored from abroad, creates an ambiguous situation - foreign states can thus promote their interests.

The expert notes that the situation has become more complicated since the EU imposed sanctions against Russias in connection with the situation in Ukraine.

- The Dutch can promote their themes through the "Novaya Gazeta", including those relating to the fallen in 2014, the Boeing Malaysian, - says Shatila.

What is now officially difficult to trace the presence of foreign shareholders, not to say that they are not present, - the expert believes.

- In fact, for the "Novaya Gazeta", the Netherlands will continue to sponsor Russian edition by using gray schemes, - said the first deputy chairman of the Duma Committee on Information Policy, Information Technology and Communications Andrey Tumanov.

The Netherlands Embassy in Moscow said that the document, which refers to direct government funding of "Novaya Gazeta" from the Netherlands, "is an annex to the letter addressed to the Parliament of the Netherlands."

- This information was officially sent to the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation - said "Izvestia" the deputy head of mission of the Netherlands Embassy in Russia Jeroen Bunder.