Rosneft demanded compensation of 3 billion rubles from RBC

Rosneft suddenly reviewed its demands from RBC. The company, which had previously sought only to retract one of the articles, on Thursday demanded to enforce more than 3 billion rubles as a compensation of reputation losses, which is the record sum for the Russian media. 
Origin source
"Rosneft" in the Arbitration Court of Moscow has demanded to collect from the defendants in the lawsuit, which concerns Article RBC "Sechin has asked the government to protect the" Rosneft "on BP's", published April 11, jointly and severally 3.124 billion rubles. "As compensation for damage to reputation", said TASS referring to the statement by an oil company representative at the meeting.

As explained by the representative of "Rosneft" in the court, if the disputed information will not be considered to be untrue, it inevitably would harm the company's reputation. The court hearing was postponed until 11 November.

"Rosneft" on Thursday changed the requirements and asked recover from the RBC of more than 3 billion rubles. During the session, official documents of the applicant has not provided, it shall send them to the court and to us in the next few days. RBC's lawyers will review the documents, and then we will be ready to comment on the situation in more detail, "- said RBC's press secretary Egor Timofeev.

Claims of "Rosneft" has caused the article "Sechin has asked the government to protect the" Rosneft "from BP», published on the website andin the newspaper RBC and voiced by the TV channel RBC in early April. The defendants in the suit are the founder of the newspaper RBC - LLC "BusinessPress," the authors Maxim Tovkaylo Timothy Dzyadko and Lyudmila Podobedova, RBC TV channel and presenter Konstantin Bochkarev.

The paper, citing sources claimed that buyers of 19.5% of shares of "Rosneft", which the government plans to sell in 2016 can not be required to enter into a shareholder agreement with BP's, which owns 19.75% of the oil company.

In preparing the article, the representative of "Rosneft" declined to comment. Following the publication of a statement of material management information "Rosneft" policy has been published on the website of the oil company, stating that the information in the article, "is false and is neither groundless imagination of journalists or their so-called sources". "Rosneft" in late April appealed to the court and demanded to refute the information from the article, but the monetary claims if she did not show.

Cash "Rosneft" claims to RBC - and in recordStora Russian media and some of the largest in the world. In 2004, Alfa-Bank sued by "Kommersant" 320 million rubles. Of this amount, 300 million rubles. It was estimated compensation for impairment of reputation damage, the rest - damages. The reason for the lawsuit was the article of the newspaper "The banking crisis went into the street," which tells about the problems of bank depositors withdrawing cash from the accounts. Bank demanded to recognize the information contained untrue and damaging to his reputation. "Kommersant" has challenged the court's decision. The Court of Appeal reduced the amount of losses from 20.5 million to 10.5 million rubles., But kept the size of reputational damage. In early 2005, the publishing house "Kommersant" to enforce the judgment. Subsequently, the superior authority - the Federal Arbitration Court of Moscow District - reduced penalties totaling up to 40.5 million rubles and ordered the Alpha-bank to return the difference..

An unprecedented state company claims indicate experts interviewed by RBC. "The aim is, undoubtedly, is the destruction of the media, and this awkward amount should generally not beingVat a lawsuit against the media, doing their job - the president of the Effective Politics Foundation Gleb Pavlovsky. - Everything here is fairly obvious and transparent: Sechin and "Rosneft" want to intimidate, to terrorize the Russian media, and, in my opinion, they will do just that unite all media. "

Chairman of the Moscow Union of Journalists, Pavel Gusev, agrees that the amount of the claims of "Rosneft", "void", but the real goal - to "intimidate" journalists. "Such compensation is in the nature of a real threat, because it is clear that even if the suit partially, it could lead to the elimination of RBC, as it is clear that any of its assets is much less to do so", - adds the lawyer, the president of the International Society for the Russian section human rights Vladimir Novitsky. He points out that the presentation of such monetary claims will draw attention to the publication of the contested not only in Russia but also abroad.

Earlier RBC group has published financial results for the first half of 2016. According to the report, revenuesRBC for the period from 1 January to 30 June 2016 increased by 15% compared to the same period of 2015 and reached 2.497 billion rubles. The group also reported the first increase since 2011 profit from operations (IFRS) for the first half. It amounted to 56 million rubles. against a loss of 184 million rubles. a year earlier.

Press Secretary of "Rosneft" Mikhail Leontiev declined to comment.

Sechin against media

September 16, 2016 Ostankino court of Moscow satisfied the claim of the head of "Rosneft" Igor Sechin, the newspaper "Vedomosti". Claims top manager brought an article which described the building of houses in Sechin Barvikha on an area of ​​3 hectares, it was published in the newspaper "Vedomosti" on the website edition on 20 July. The court found that the material violates the constitutional rights of Sechin, in particular, it discloses information constituting a secret of his personal and family life. According to the court, the material must be removed from the site of the newspaper "Vedomosti", a preserved circulation numbers that article must be destroyed.

In mid-August Sichn sued the "Novaya Gazeta" journalist and Roman Anya on protection of honor and dignity. He demanded to recognize untrue and discrediting his honor and dignity of the information in the publication of "The Secret" Princess Olga ". As the head of "Rosneft" Igor Sechin, it is associated with one of the most luxurious yachts in the world? ". The lawsuit is pending.

In winter 2014 Savelovsky court decided to satisfy the claim Igor Sechin to the Forbes magazine. The head of "Rosneft" considered unreliable estimate of its revenue, published in December 2013 in the article "Sovereign's generosity," according to which in 2012 as president and chairman of the company Sechin earned $ 50 million. In addition, by the court, of Forbes denied a number of details published in December 2013 in the article "The Last conquistador", which were considered damaging to the honor and dignity of the head of "Rosneft". In particular, the quote that with the advent of "Rosneft" Sechin had the opportunity to "legally" become a wealthy man, and quotes that Sechin's statements influenced the quotations CN-BP.

August 26, 2014 Ostankino court of Moscow satisfied the claim Sechin on protection of honor, dignity and business reputation to the newspaper "Vedomosti" and its editor deputy Kirill Kharatyan. Lawsuit was filed Kharatyan column "Person of the Week: Igor Sechin." The claims of the head of "Rosneft" summoned three pieces of material, such as a quote "... to present its position ability and opportunity to influence decision-making basic state president Sechin did not lose: like" Rosneft "and controlled by the government, as is his" granddaughter "- and like and not very much." According to the court, the newspaper published a refutation of "discrediting the honor, dignity and business reputation" of information, published in the column of "Vedomosti", as well as to remove the material from the site.

Major lawsuits against media

In 2005, Alfa-Bank filed a suit about protection of business reputation of the publishing house "Kommersant". During the review, "The banking crisis goes outside" the bank demanded payment in the amount of 320.7 million rubles. In the article Dr.of affected depositors who have experienced difficulties in obtaining cash from their accounts. The court partially satisfied the claim of the bank to award 10.9 million rubles., Which is the publishing house paid.

In 2009, the travel agency "Planet" has filed suit in the amount of more than 300 million rubles. a TV journalist Arkady Mamontov, and after the release of the transmission RTR "Special Reporter", which stated that the company's CEO Vitaly Anserov allegedly involved in the organization of child sex tourism. The court refused to "Planet" in the lawsuit, her appeals were rejected.

ZAO "SU-155" in 2009, tried to sue the radio station "Business the FM" radio station and website compensation in the amount of 300 million rubles. for the dissemination of information that the company has ceased to exist, as well as the improper use of the company 17 billion rubles., allocated by the state for housing projects for the military. The trial court partially satisfied the requirements of the construction company, and awarded her compensation of losses in the amount of 19.6 million rubles.

In 2011-2012, David Beckham suedthe magazine In Touch Weekly after the publication of that football had a relationship with a prostitute named Nichi. Beckham tried to sue the publication $ 25 million (about 750 million rubles. By the exchange rate), but his claim was rejected.

Among the known claims to the media in the result of the amount of the claim of "Rosneft" RBC exceeded only claim that the wife of an American politician and businessman Donald Trump Melania submitted to the British newspaper The Daily Mail. The reason for the lawsuit was the article, which contained a reference to the fact that Melania Trump worked for an escort service in Slovenia and New York. Submitted in September 2016, the amount of the claim amounts to a record $ 150 million - about 9.5 billion rubles. at the current rate.